Onan

De eredienst van Onan

Het vereren van Onan is in heel Yamahr officieel verboden. De hogepriesters van de staatskerk van Festis Baharu leren het volk van jongs af aan dat de riten van Onan slecht en zondig zijn en dat Onanisten door Festis gestraft worden met gruwelijke ziekten als ruggemertering. Ook verspreidt de Kerk van Festis afbeeldingen van Onan als vieze oude man, onmachtig zich te doen gelden en door alle rechtschapen Yamahri versmaad.

Ondanks deze anti-Onan-propaganda neemt het aantal aanhangers van deze religie in Yamahr de laatste jaren enorm toe. Elk gehucht kent wel enkele ‘Gevallen Vrouwen van Onan’ die de contacten tussen individu en kerk ondergronds regelen. Er gaan geruchten dat er zelfs een goed georganiseerde landelijke ondrgrondse beweging bestaat, met contacten over de grens.

In het buitenland is de dienst van Onan namelijk wel toegestaan. Met name enkele kloosters in Teridion vangen geloofsvluchtelingen uit Yamahr op en bieden hen de mogelijkheid vanuit het klooster een nieuwe start te maken als Onanist in de openbaarheid.


De eigenlijke dienst aan Onan is omringd door geheimzinnigheid. Vast staat slechts dat men Onan normaal gesproken alleen, in afzondering eert, meestal in de avonduren, en dat er plengoffers voorkomen. Er gaan al tijden lang geruchten van massale groeps-riten van Onan in de Wroengelse bossen, maar daarover is nog nooit iets officieel bewezen.

Ook het door de priesters van Festis verspreide verhaal dat Onan-vereerders te herkennen zijn aan harige handpalmen is tot dusverre nooit bewezen.


Propagandamateriaal van de priesters van Festis Baharu tegen Onan




Mythologie

Festis en Onan

Onan is de oudere broer van Festis, en als zodanig degene die de heerschappij over hemel en aarde over zou nemen van hun beider vader Kronhos. Onan kon zich hier echter niet erg voor interesseren en was bijna nooit thuis. Hierdoor kreeg zijn zusje Festis de kans om zich bij hun vader in te likken en hem uiteindelijk te vermurwen de macht op haar te doen overgaan. Hoe ze dat precies voor elkaar gekregen heeft is niet overgeleverd, maar het schijnt dat haar befaamde rode linzensoep een belangrijke rol speelde…

Toen dat eenmaal gelukt was, liet ze een ander slot op de deur zetten zodat haar Broer er niet meer in kon en stopte ze hun vader in een tehuis. Eenmaal haar handen vrij besloot ze een Kerk te stichten die aan haar gewijd was. Ze werd Festis Baharu (hetgeen ongeveer betekent ‘Festis, die achter het schuurtje wild genomen is’) en de rest van het verhaal is bekend. Het eren van Onan werd verboden en de kerk van Festis werd de staatskerk van Yamahr.

Festis wordt door de aanhangers van Onan niet Baharu, maar Tehuris genoemd, wat zoveel wil zeggen als ‘Festis die een flink pak op haar billen zou moeten krijgen’.


Onan in Krasma bo G'hulnach


De eigenlijke geschiedenis van Onan begint op het marktplein van Krasma bo G’hulnach, het latere Podder. Op een dag verscheen Onan daar aan de verbaasde inwoners in de gedaante van een uitzonderlijk knappe en goed gebouwde man, en vroeg hen of ze tevreden waren met hun bestaan.
Een Krasma bo G’hulnacher genaamd Dhamorien antwoordde Hem, dat dat bepaald niet het geval was. Het leven was zwaar en er was voor gezonde jongmannen in de avonduren in Krasma niets anders te doen dan tot Festis te bidden wat niet erg bevredigend was. Onan zei dat hij dat al dacht, en dat Hij daar wel iets aan kon doen. Hij legde hen uit dat in de Zuidelijke Landen de mensen het al langer op Zijn manier deden, en dat ze daar veel tevredener waren, hoewel het land armer en het bestaan zwaarder was dan in Yamahr.

Dhamorien vroeg hem wat ze moesten doen om ook zover te geraken, en Onan nam hem mee het bos in om hem instructies te gevn. Intussen verscheen een woedende Festis in vol strijdtenue, compleet met kuisheidsgordel, op de markt in Krasma bo G’hulnach en vroeg op luide toon wat het volk dacht dat ze aan het doen waren, hoe durfden ze zich achter haar rug in te laten met haar versmaadde broer? Geconfronteerd met een woedende Godin besloten de meesten toch maar eieren voor hun geld te kiezen en ze zwoeren opnieuw trouw aan Festis. Er waren er echter ook die dachten ‘Festis Tehuris!’ maar wijselijk hun mond hielden. Dit werden de latere dienaren van Onan, die in gedwongen illegaliteit vurige geloofsoefeningen zouden houden in heel Yamahr.
Dhamorien werd de eerste ondergrondse priester van het nieuwe geloof.

Benk

Een aparte rol in de verhalen over Onan en Festis speelt Benk, de voorhuid van Onan, die na Onans besnijdenis in z’n eentje allerlei avonturen beleeft en zich laat kennnen als een echte schelm. Hij wordt ook wel Urva genoemd, wat wil zeggen ‘de licht ranzige’. In het klooster van de Gevallen Vrouwen van Onan in Teridion wordt momenteel aan een grootscheeps project gewerkt - het opschrijven van alle bekende Benk-verhalen om ze voor het nageslacht te bewaren.

terug naar Yamahr

home