Het Kunstenaarsgilde


Geschiedenis

Het was een stille nacht op de Summoning van 998 toen Max van Pugil en Mats D’hark plotseling begonnen te zingen. Luid begonnen te zingen. Verbaasd werd er opgekeken - en niet alleen omdat de zangstem van Mats D’hark leek op de lokroep van de gevreesde Winonaarse waterbuffel. ‘Muziek,’ mompelden sommigen bedeesd, terwijl de vertwijfeling op hun gezicht werd bijgelicht door het dovende kampvuur. ‘Muziek op de Summoning... Dat is lang geleden.’
En meteen schurkte men knus tegen elkaar aan. Herinneringen werden opgehaald aan de mooie sterrenloze Vortex-nachten uit vervlogen tijden die waren doorgebracht met zang en dans. In de gloed van de verkoolde boomstammen gingen verhalen de ronde over bizarre Orkentango’s, engelachtige harpistes en meeslepende ballades over gevangen liefdesschapen en heroïsche Rode Kelten. Grote verhalen, luide verhalen die het stugge gezang van Max en Mats al snel doelbewust overstemden. Het teleurgestelde tweetal keek elkaar kort aan, slikte hun trots in met een halve liter brandewijn en luisterde naar de golven van nostalgie die iedereen al snel draaierig en slaperig maakten. Al kan dat ook de drank geweest zijn.
De volgende dagen schuierden de twee miskende zangers door de tentenkampen van de verschillende facties en legden hun oor te luisteren. Een Kunstenaarsgilde moest er komen, zoveel was duidelijk. Genoeg had men van de saaie nachten, wachtend op een aanval van bronstige trollen of een ernstig geval van voedselvergiftiging om de avondlijke sleur te doorbreken. Zangers, musici en vertellers moesten weer teruggelokt worden, de Vortex in. Maar ook vuurspuwers, gebedsgenezers, kaartenlegsters, jongleurs, petomanen en acrobaten waren meer dan welkom om het doodse leven tussen de Portalen wat op te leuken.
En zo werd besloten het Kunstenaarsgilde op te richten, een vrijplaats voor iedereen die met zijn creativiteit de Vortex een inspirerender plaats wil maken. En tegelijkertijd een paar koper wil bijverdienen.

(Mors jongleert met vier ballen en drie handen!)


Officiële en dus bloedsaaie doelstelling

Het Kunstenaarsgilde stelt zich ten doel alle kunstenaars in en rond de Vortex te verenigen, feestelijke activiteiten te (helpen) organiseren en te bemiddelen voor leden die uit hoofde van hun beroep medewerking willen verlenen aan activiteiten van derden. Het Kunstenaarsgilde maakt zich hard als een Rode Kelt in een schaapskooi om te komen tot redelijke prijsafspraken voor kunstzinnige diensten!

Audities

Vanaf de Summoning 999 stelt het Kunstenaarsgilde officieel haar gildetent open voor audities. ‘We hopen een bonte stoet kunstenaars én kunstenmakers te mogen verwelkomen,’ zegt oprichter en gildeleider Max van Pugil, terwijl hij een baardhaar uittrekt om mee verder te borduren op het gildebanier. ‘Die audities moet je je trouwens niet te streng voorstellen. Twaalf secondes drie ballen in de lucht houden is voor jongleurs al voldoende om gildelid te worden. En vuurspuwers hoeven heus geen pot kruidenthee aan de kook te brengen op veertig meter afstand... ’ Gildeleider Mors D’hark valt hem bij. ‘Enige kleine vermakelijke vaardigheden, plus de twee koper contributie, zullen volstaan.’ Met een zwierig gebaar schildert hij in bloedrood op het maagdelijke tentdoek het logo van het nieuwe gilde. ‘Het droogt nog trager dan verf,’ horen we hem teleurgesteld mompelen.

Activiteiten Summoning 999

Reeds voor de officiële introductie op de Summoning stroomden de verzoeken om medewerking al bij het Kunstenaarsgilde binnen. Contacten zijn er gelegd met verschillende facties om kunstenmakers te leveren voor bacchanalen, bruiloften en erediensten. Er was tevens een bescheiden programma dat in de avonden langs kampvuren en herbergen trok (voornamelijk betsaand uit Mors en Max, in gezelschap van een steeds dronken wordender Orakel, dat daarna niet meer gezien is... Maar de grootste daad van het nieuwe Gilde was voor vele bezoekers van de Vortex toch wel het regelen van Een Echte Folkband op zaterdagavond (dank u, heren van Dursey!).


Organisatie

Het Kunstenaarsgilde wordt geleid door Max van Pugil en Mors D’hark. Beiden zijn op hun thuiswereld via postduif, spreekdemoontjes en het magische karrespoor bereikbaar. Meer informatie omtrent hun bereikbaarheid,vindt u op de links-pagina.

home